Att våga dela det viktigaste

En sjö behöver både in och utlopp. En sjö utan inlopp är som en myrtjärn, vattnet är odrickbart. En sjö utan utlopp är som dödahavet. En frisk sjö behöver både in och utlopp.

skogen 070

Vattensamlingar utan inlopp och utlopp är odrickbart

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Med både inlopp och utlopp blir vattnet drickbart

Hur är det med ditt liv med din tro får du in kraft och näring till din tro? Får du utlopp för din tro delar du den med andra?

Tron kan bara växa när man delar den med andra. Den är inte som ett kantarellställe att det blir mindre svamp till mig om jag berättar för alla om mitt fantastiska svampställe jag hittat.

Att dela tron innebär att tron växer, att andra får dela av den men också att min tro växer. Att dela tro kan man göra på två plan och båda pratar bibeln om som viktiga och nödvändiga för en levande tro.  Dels att dela den med de som inte tro, att alla får höra om Jesus om evangeliet. Men också att dela tron med andra som tror, en församlingsgemenskap!

Församlingen har i alla tider varit viktig för Kristna människor. För det handlar om att se Jesus i varandra, man kan inte mena att man älskar Jesus men struntar i sin församling. Att vara en del av Jesus men struntar i att vara en del i församlingen. Saul i bibeln förföljde de kristna. En gång var han på väg till Damaskus (apg. 9:1f) och ett ljus visade sig för honom och en röst sa till honom Saul Saul varför förföljer du mig? Saul förföljde inte Jesus han förföljde de kristna. Jesus sa varför förföljer du mig! Han identifierar sig med de kristna, med församlingen.

Jesus sa när ni samlas i mitt namn är jag mitt i bland er (matt 18:19-20) när ni kommer överens om något att be för så skall ni få det, om vi vill identifiera oss med Jesus så måste vi identifiera oss med församlingen.

Ett kännetecken på att var kristen säger Jesus är att man älskar andra som tror på honom Joh.13:34 kärlek är närhet stod det på våra mjölkpaket för ett par år sedan, och det är sant den man älskar vill man hålla i hand, man vill krama, man vill vara nära. Så vågar vi komma varandra nära i varandras tro?

Vi är skapade för varandra vi behöver varandra, och vi behöver varandra i vår tro. Ingen är tänkt att bära detta budskap detta uppdrag själva. Paulus liknar församlingen med en kropp (1kor 12:12f). Inte vilken kropp som helst utan Jesus kropp. I den kroppen är varje kristen en kroppsdel där olika kroppsdelar har olika uppgifter och funktioner.

Vi behöver dig! Vi tror att gud har skapat just dig med en uppgift. Vi vill hjälpa dig finna din uppgift dina gåvor. Vi tror att du kan göra skillnad bland oss. Att Gud kan och vill använda dig. Så frågan är nu behöver du oss?  Kom och dela vår gemenskap kom till gudstjänsten. Kom och bli del i en mindre livsnära grupp en bönegrupp som träffas i hemmen och delar livet och tron med varandra regelbundet. Kom och upptäck livet och kraften som Gud har lagt ner i en troende gemenskap.

Välkommen att dela det viktigaste med oss!

/Jonas Byström

Präst i Bönhuset Gottne och Anundsjö området