Berättarföreställning ”I Paulus fotspår” med Elisabet Svedberg, torsdag 24 oktober kl 19.00 Gottne

”Första gången jag såg honom förstod jag att han var speciell, men att det här mötet skulle förändra mitt liv det visste jag inte då.”

Så inleds berättarföreställningen ”I Paulus fotspår”. Det är Lydia, den gudfruktiga affärskvinnan som blir guide genom Paulus liv. Paulus den kontroversielle, den utskällde, den hetlevrade missionären, det är honom får vi komma in på livet genom den här föreställningen.

Många av oss har en relation till aposteln Paulus. Kanske tänker vi på en kvinnoförtryckande man, en ivrig missionär, en av bibelns skribenter eller kanske har vi mer indirekt hört hans vackra ord om kärleken i någon vigsel vi har varit på. Även jag har en relation till Paulus och den har jag fördjupat under hösten då jag studerat hans liv och teologi.

Nu vill jag dela med mig av den kunskapen, inte som en predikan eller som föredrag utan som en berättelse från ett hjärta till ett annat.

Föreställningen passar för unga, äldre, de som länge nött kyrkbänken och de som aldrig satt sin fot i kyrkan. Berättelsen om en människas liv talar över gränserna.

Berättande har länge varit min glädje, och i mitt arbete som ungdomspastor har jag ofta använt berättandet för att öppna dörren till Bibeln.

Välkommen att följa med i Paulus fotspår!

Elisabet Svedberg