Team från Oskarshamn besökte församlingen

Under vecka 7 hade Framtidskyrkan besök av ett team från bibelskola Blå kust. Förutom att medverka vid församlingens ordinarie samlingar, Symötet i Torsdags och dagens Gudstjänst, arrangerade teamet ett Ungdomsmöte i Fredags samt en Bön & lovsångskväll igår. De har även hunnit med att besöka ett par skolor i kommunen.

Teammedlemmarna Evelina; Linnéa & Simone
Teammedlemmarna Evelina, Linnéa & Simone

Tre unga tjejer från bibelskola blå kust, Shalom mission, i Oskarshamn har i veckan besökt Framtidskyrkan. Simone, Evelina och Linnea (Linnea bördig från Gottnebyggden) har haft ett fullspäckat schema. I Torsdags besökte de Bredbyskolan och på Kvällen medverkade de vid Symötet i Gottne. På Fredagen fanns de till hands på Nolaskolan.

På Fredagskvällen arrangerade de ett Ungdomsmöte på Bönhuset, Gottne. En kväll med stor variation av innehåll: Lek/tävling, En portion av stand-up comedy, Andakt, bön, lovsång, m.m. Temat för kvällen var, passande nog på alla hjärtans dag, kärlek. Linnea höll en andakt om var och ens unika människovärde. Vi har lätt att söka vår identitet i olika saker men vi har vår identitet i Kristus. Du är inte misslyckad. Du är planerad och skapad av Gud och det som spelar roll är att din himmelske pappa älskar dig. Jesus längtar efter ditt hjärta, löd kvällens budskap. efter Andakten hölls en lovsångsstund och tillfälle till personlig förbön gavs.

En härlig lovsångskväll i Lördags

På Lördagskvällen var det dags för en ny samling. Teamet anordnade en bön & lovsångskväll. Tidigare under dagen hade de lovsångsundervisning och sångövning för sånggruppen Rewind från Gottne/Östansjö. På lovsångskvällen inledde Linnea med att undervisa församlingen om hur viktig lovsången är i våra liv och i församlingen. Det handlar att ge ära till Gud som verkligen är värd att äras. På till exempel Hockeyarenor finns en otrolig lovsång där lag och spelare tillbes. Den hängivenheten skulle vi också ha som har Gud att tillbe. Evelina läste bibelord som handlade om lovsång. Rewind och teamet ledde församlingen in i lovsång och tillbedjan och det var en fin kväll inför Guds tron.

Vid dagens Gudstjänst, som för övrigt var ett s.k. Anundsjömöte, informerade de tre bibelskoleeleverna om Bibelskola blå kust. Simone predikade och drog en liknelse mellan rallykörning och det kristna livet. En rallyförare lyckas aldrig riktigt bra utan sin kartläsare. Vi kör rallybilen och Jesus är vår kartläsare. Vi behöver ta de där stunderna där vi lyssnar in vad Jesus säger. Kanske det är dags att till exempel sakta ner farten inför en kommande skarp sväng. Simone läste från Ord 16:9 ”Människans hjärta tänker ut sin väg, men Herren är den som styr hennes steg” och ps 119:105 ” Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig”.

Vid de olika samlingarna på Bönhuset har det funnits olika ”bönestationer” utplacerade i lokalen som t.ex. En plats till personlig förbön och en annan station för ljuständning.

Att få ha ett team på besök som tjänar i församlingen är så förmånligt och berikande. Läs mer om bibelskola blå kust och Shalom mission här.

Lovsångsteamet
Lovsångsteamet som ledde församlingen i lovsång under lördagskvällen samt söndagens förmiddags Gudstjänst

Standup comedy på ungdomsmötet. Simone skojade om hockey och foppatoffeln, vilket gick hem förstås hä i " Foppa-land" som Örnsköldsviks kommun kallas
Standup comedy på ungdomsmötet. Simone skojade om hockey och foppatoffeln, vilket gick hem förstås här i ” Foppa-land”, som Örnsköldsviks kommun även kallas.

/Samuel Söderberg