Välkommen till Framtidskyrkans bönegrupper

I Framtidskyrkan har vi små bönegrupper, eller som andra kallar dom cellgrupper eller livsnära smågrupp. Namnet har mindre betydelse för det som de handlar om är att man träffas i hemmen ber och läser bibeln och delar livet med varandra. Vi är så tacksamma för bönegrupperna, för bön är en grund för liv i församlingen.

Det finns en otrolig styrka i att träffas och be i matt 18 så lovar Jesus att vara närvarande på ett speciellt sätt när vi träffas i hans namn, han lovar samtidigt att det två eller tre kommer överens om de ska de få, detta är en rikedom i att dela tron med andra för tron är tänkt att delas, då växer den.

I en bönegrupp finns det möjlighet att tala och fundera kring bibeln om livet om tro och tvivel om problem. Det finns möjlighet att bära och stötta varandra, att dela det som är jobbigt och tungt men också att dela glädje och uppmuntra varandra. Där finns möjlighet att växa i sin tro igenom att söka nådegåvorna tillsammans med andra. Vi behöver varandra och Jesus har ju sagt detta ska människor se att ni är mina lärjungar nämligen att ni älska varandra. All kärlek bygger på närhet och i denna lilla gruppen kommer man varandra nära.

Jag har varit fast i bönegrupper sedan jag var 17 år. För mig är det viktigt, för min tro, för att ha en mindre gemenskap där man träffats regelbundet. Det är som om det fattas något för mig om jag inte har den tryggheten det stödet den gemenskapen. Så fort jag kommit på en ny plats har jag sökt en sådan gemenskap, ibland har det funnits och ibland har jag startat upp en ny grupp. Att vara med i en bönegrupp rekommenderar jag alla. En del kan ha provat det en gång utan att det funkat, ge inte upp prova på nytt!

Just nu finns det 9 st bönegrupper i Framtidskyrkan. De ser olika ut men i grunden är de samma, man träffas, ber delar och läser. En del träffas och äter, andra fikar en del gör inte det. En del håller på 1 tim andra 2 tim en del träffas varje vecka, andra varannan och några en gång i månaden. Storleken på gruppen kan variera från 5 – 12. Det finns plats för fler grupper och fler i de grupper som finns. En gång per år har vi en återkoppling där vi träffas några från varje grupp och gör en återkoppling till församlingen där vi får inspirera varandra.

jonas

Är du intresserad av att vara med i en grupp kontakta mig Jonas Byström 072-5522313 eller via mail, bystrom.jonas.pastor@gmail.com eller vill du starta upp en ny grupp så finns det möjlighet att få stöd och hjälp med det. Hör av er till mig.

/Jonas Byström