Jonas och #kokkaffeochjesus

Han använder kokkaffe för att berätta om Jesus

EFS-prästen Jonas Byström vill göra som Mose och använda det han fått i sin hand

uteliv

En predikan behöver inte ske stående i en kyrka. Den kan lika gärna framföras vilande på ett liggunderlag på isen. Så resonerar Jonas Byström i Gottne, som trots sin ovilja till sociala medier startat Instakontot #kokkaffeochjesus.

Något av det Jonas Byström älskar allra mest hör ihop med naturen: det är jakt och fiske, friluftsliv, och inte minst, att få göra upp en eld för att där tillreda det efterlängtade kokkaffet.

– Det är många som tilltalas av friluftsliv. Jag tänkte därför att det kunde vara passande att kombinera det med att berätta om Jesus, säger Jonas Byström som hittills lagt ut 128 korta filmer där han är ute i naturen och delar sin tro.

– Jag är väldigt skeptisk till sociala medier, eftersom det verkar få många att må dåligt, men kan man använda det till något bra så är det ju positivt.

Jonas Byström arbetar som präst i Framtidskyrkan i Mellansel och har under coronapandemin vant sig vid att spela in gudstjänster och predikningar. Steget till att göra korta klipp på Instagram var därför inte särskilt långt. Han älskar att komma ut i naturen tillsammans med sin familj och det är även där han hämtar inspirationen till de små andakterna.

– Mycket av det jag säger kommer till mig när jag är på plats och lyssnar in vad Gud vill säga i den stunden. Formatet verkar passa många eftersom det är så kort.

I en av filmerna ligger Jonas Byström på isen, med det sjudande vattnet i kaffepannan framför sig. Han tar upp en näve snö, han fyller kåsan med vatten från pimpelhålet och han visar på ångan som stiger ur kitteln. “Gud är tre, men ändå en: Fader, Son och Ande”, förklarar han för tittarna.

uteliv

– Jag tilltalas av att använda det man har fått i sin hand. Mose hade en stav och den staven fick Gud använda. Jag har alltid haft ett stort friluftsintresse och kan kanske få förmedla både av min erfarenhet och kunskap där och använda min tro samtidigt. Jag gillar att prata i liknelser som Jesus gjorde.

Har du fått respons från tittarna?

– En dag stannade plogbilen framför mig. Han som körde sa att han kände igen mig från filmerna. Jag har även hört från en kassörska där jag brukar handla att hon följer mig och uppskattar det jag lägger ut. Det är roligt!

Till sist – ditt bästa tips för att vara utomhus mer?

– Var ute ofta, då blir startsträckan kortare. Ska man ägna en timme åt att leta reda på stövlar, kaffepanna och annat – då är man ju helt slut innan man kommit ut. Har man barn bör man tänka på att fika är nyckeln till mycket. Skapa positiva möten med naturen, det är mycket värt.

Jonas Byström

• EFS-präst i Framtidskyrkan i Mellansel.
  • Bor i Gottne med fru och två barn.
  • Driver kontot #kokkaffeochjesus på instagram där han lägger ut korta filmer med andakter ute i naturen.
Josefin Lilja

Josefin Lilja är reporter på Dagen.