Boktips ”Den vita tigern”

För er som inte känner mig kan jag säga att jag är medlem i EFS Gottne och därmed samarbetet i Bönhuset. Mitt namn är Jerker Hubertus Bergman men jag kallas för Hubbe. Just nu sitter jag och filosoferar i min lägenhet i bönhuset i Brösta efter en stunds hårdkörning på trumsetet. Det känns riktigt bra. Har för länge sen slängt ut TV:n och det lediga stunderna består mest av trummor och böcker. Städning och matlagning har låg prioritet. Läsningen blir ganska ofta kristen uppbyggelselitteratur men också vanliga romaner och facklitteratur. En av mina laster är att jag tänker och analyserar för mycket. Ibland gör det mig förvirrad och ambivalent. Har t ex svårt att acceptera att det finns objektiva sanningar som gäller för alla. Det finns så många människor med olika bakgrund, erfarenheter och förståelse av verkligheten. Kan t ex en sanning (Jesus) gälla för alla dessa miljarder människor. Har också svårt att se att alla passar in i en församling av den typ som jag har besökt. Det beror inte på att jag inte trivs i dessa samanhang utan bara på att jag inte vet om det löser något problem för andra. Den senaste kristna boken jag läst heter ”Den vita tigern”. Den stärker den sida av mig som vill vara övertygad om att människor verkligen kan och behöver få ett personligt möte med Jesus.

Boken är en verklighetsskildring och handlar om en man som blir uppfostrad av sin morfar till att bli en Kung Fu mästare. Han hatar sin morfar och försöker till slut att döda honom, vilket han inte lyckas med och blir istället hårt straffad. Han accepterar sitt öde och försöker istället att få respekt av sin morfar och sin släkt. Han lär sig att kontrollera sig själv och har till slut ingen fruktan för något. Han är mycket framgångsrik men efter en serie händelse hamnar han snett och blir till slut fängslad. Skildringarna från fängelse är riktigt groteska och överträffar det mesta man ser på TV. Till slut träffar han en kristen som vill prata med honom och så småningom börjar han vända sig till Gud och sen ber han Jesus om förlåtelse. Det blir en mycket radikal omvändelse.

Efter att ha läst boken kände jag mig tacksam för det relativt sätt bekymmerslösa liv jag lever. Den gav mig också en förnyad känsla av att den utåtriktade verksamheten vi har i våra församlingar är mycket viktig. Slutsatsen blir att alla kanske inte kan ha en radikal omvändelse men alla behöver likväl en omvändelse. Om du vill läsa om boken och om rörelsen som huvudpersonen i boken startat kan du surfa in på http://www.avantiministries.com/. Läs boken och upptäck ett livsöde som är mycket mer fascinerande och händelserikare än de flesta actionfilmer du sätt.

/Hubbe