Familjegudstjänst i Gottne IF:s klubbstuga

Igår, söndagen den 9/3, hölls en familjegudstjänst. Istället för att hålla till på Bönhuset hölls Gudstjänsten i byns Klubbstuga. Detta var ett samarrangemang med Gottne IF. Lokalen blev ordentligt välfylld av människor. Efter själva Gudstjänsten grillades det hamburgare och man kunde även ta en tur på skidor.

Per-Arne Sjöberg var mötesledare och hälsade välkommen. Med glimten i ögat och en portion humor funderar han över hur han ska klä sig en dag som denna, då han både är representant för Framtidskyrkan, men även som engagerad i Gottne IF. Med finess får Per-Arne till en liknelse om fästvalla. Har man dåligt fäste när man åker skidor blir man lätt ”hängandes” på stavarna med blicken rakt ner i backen. Med bra fäste kan man hålla kroppen upprätt och blicken framåt. I livet kan vi ha bibeln som fäste på vår livsvandring.

Tarja Linqvist, en av barnledarna i Framtidskyrkan, talade och undervisade oss ur bibeln om Jesus med huvudtemat ”Jesus är på riktigt”. Tarja visade på var det främst står om Jesus i bibeln, Matteus- Markus- Lukas- och Johannes- evangeliet. Detta varvades med inslag av drama samt personliga erfarenheter om hur Jesus varit med genom livet, som Tarja berättar varmt om.

Efter Gudstjänsten fortsatte programmet med fika, hamburgergrillning, lotteri & bokstavsjakt längs ett skidspår som var draget längs Haraldsängen, Gottne IF:s hemmaplan i fotboll, där vi förövrigt kommer att kunna se division 3 fotboll till våren efter Gottnes fantastiska avancemang.

Text: Samuel SöderbergFoto: Margareta Svensson/ Samuel Söderberg

Perarne Sjöberg, gottne if, familjegudstjänst
Per-Arne Sjöberg leder Gudstjänsten i klubbstugan iklädd mötesledarkavaj samt en Gottne IF mössa på huvudet.
Tarja Lindqvist, familjegudstjänst, bibeläventyret, gottne if
Tarja öppnar upp sin äventyrsbibel och visar hur bibeln består av flera olika böcker
Ett drama om att barnen är viktiga för Jesus (från Mark 10:13-16)
Ett drama om att barnen är värdefulla i Jesu ögon (från Mark 10:13-16)
Det finns förstås ingen kyrkorgel i Klubbstugan. psalmerna ackompanjerades istället av Samuel Söderberg på gitarr
Det fikades både inomhus och utomhus
tmp_20140309_121529-1507398222
Grillmästarna Ove Mårtensson & Ulf Örestig
Idag går ett skidspår runt snöbeklädda Haraldsängen. Om ett par månader spelar Gottne IF division 3 fotboll här.