Det gavs för livet sista april på Bönhuset

Ett härligt sorl har infunnit sig på Bönhuset i Gottne, där Paraguayresenärerna denna kväll ska dela med sig av resan de gjort. Bönhuset är fyllt till bristningsgränsen, Det doftar kaffe och ett stort kakbord är framdukat. Här firas sista april med ”Ge för livet” 2015.

”Ge för livet” är en årligen återkommande samling som går ut på att samla in ekonomiska medel till något välgörande ändamål. Nytt för i år här i Gottne är att samlingen hålls på våren. Du kan läsa mer om Ge för livet här.

I år så känns det helt naturligt att Ge för livet ska handla om Paraguay. Det är nämligen så att fjorton ungdomar/unga vuxna mellan 17-25 år plus tre ledare, från Framtidskyrkan nyligen varit iväg på en drygt två veckor lång missionsresa till Paraguay. Platsen som de utgick ifrån heter Campo nueve, berättar ledarna Katarina Näslund och Irene Jonsson.

Det här gänget tar oss med denna kväll på en återberättelse av deras resa. Kvällen inleder med ett filmklipp på storbildsskärmen till hög musik. Det är en hög, fräsch puls över det hela. I klippet berättas det bl.a. om hur de fått möta och se fattigdom men också hur de ser hur kyrkan där kan hjälpa och göra skillnad.

Alla resedeltagare turades om att berätta om varsin dag på resan och på så sätt blev vi som kommit till Bönhuset guidade genom kvällen med berättelser, bilder, sång & dans. Här följer ett litet axplock av detta:

-De har arbetat praktiskt. Bl.a med att bygga en gungställning till barnen.

-De har medverkat på Gudstjänser med drama, lovsång och predikan

-De har lekt lekar med barnen som t.ex kycklingarna och räven samt spelat fotboll tillsammans med barnen där. De fick då även lära ut att flickor också kan spela fotboll, något som tydligen var helt främmande för Parayuaypojkarna.

-Framtidskyrkans barnverksamhet, ”Korsdraget”, har på sina träffar samlat in pengar under en tid till Paraguay. Av dessa pengar köptes det leksaker som nu överlämnats till barnen där.

Alla resenärer berättade om varsin dag från resan. Här är det Filiph Sjöberg som berättar.
Här framför Paraguayresenärerna sången "Jesus är kungen i djungeln"- på Spanska.
Här framför Paraguayresenärerna sången ”Jesus är kungen i djungeln”- på Spanska.
My Forsberg berättade om de stora samhällsklyftorna i Paraguay. Från att möta människor som bor i trånga skjul till att åka bara några få mil för att se människor som har materiell standard liknande våran i Sverige.
De församlade fick prova på att lovsjunga på Spanska. Just lovsången var något som flera nämnde som mäktigt. Man förstod ju inte språket men man kände ändå samhörigheten i att lovsjunga samma Gud.
De församlade fick prova på att lovsjunga på Spanska. Just lovsången i Paraguay var något som flera nämnde som mäktigt. Man förstod ju inte språket men man kände ändå samhörigheten i att lovsjunga samma Gud, förklarar ledaren och Framtidskyrkans ene pastor Jonas Byström.
Johan Nordlöf berättar med stor entusiasm om hur mycket och stora köttbitar det serverades på en resturang som de besökte.
Johan Nordlöf berättar med stor entusiasm om hur mycket och stora köttbitar det serverades på en restaurang som de besökte.
Här visar de upp en glädjefull dans som de körde tillsammans med en hejjig barnlåt på spanska
Ännu mera dans... Högfrekvent fotarbete i den här dansen.
Ännu mera dans… Högfrekvent fotarbete i den här dansen.
Ett fullsatt bönhus får "följa med" på en intressant och stundtals fartfylld resa till Paraguay
Ett fullsatt bönhus får ”följa med” på en intressant och stundtals fartfylld resa till Paraguay
Isak Örestig framför gruppens stora tack för all stöttning, ekonomiska bidrag till resan och alla förböner. "Vi har verkligen upplevt hur Gud varit med under resan"
Isak Örestig framför gruppens stora tack för all stöttning, ekonomiska bidrag till resan och alla förböner. ”Vi har verkligen upplevt hur Gud varit med under resan”

Som avslutning på deras presentation sjöng de ”välsignelsen”. En sång som de både inledde och avslutade deras Paraguayresa med. Det var ett fint och mäktigt ögonblick.

Kvällen avslutades med stor kakbuffé. En god tradition på Ge för livet. För en liten peng får du fika så mycket du vill och orkar!
Kvällen avslutades med stor kakbuffé. En god tradition på Ge för livet.

Under kvällen samlades det in pengar till Barn & ungdomsverksamheten i Campo nuevo, Paraguay. Pengar kom in genom en kollekt, lotteri och den traditionella stora kakbuffén. Totalt kom det in 20 000 kronor! Men det har troligtvis kommit in ytterligare pengar. Det gick nämligen även att swisha in pengar under kvällen. Hur mycket som kommit in via swish vet man inte ännu. Det här är pengar som kommer göra mycket gott i Paraguay.

En fin kväll på Bönhuset går mot sitt slut. Man kan inte låta bli att beröras av dessa ungdomars hjärta för Paraguay och deras fantastiska återberättelse. Man blir glad. Det märks att de har gjort en resa som har gett dem en upplevelse och erfarenhet för livet.

Se bilder från deras resa här.

/Samuel Söderberg